En dag på WP

Gud så duktiga vi varit idag. Jag, Evelina, Eleonor, Ellen, Ellen (börjar ni se ett återkommande teckan i förstabokstav, MY GOD!) :) Kjell och Inge har suttit mellan 10 till nu och genomgått det vi alla har haft svårast för.. Allt från reglering av β-oxidation av fettsyror, canalis carpi och nervförlopp i hela kroppen.. Detta ska nog gå som en dans hoppas jag!
Nu har jag precis kommit hem, väntar på ett samtal på skype med Mange för att därefter laga kvällsmat och fortsätta med någon timmes läsning..
Ikväll blir det kycklingfärs i kokosmjölk och röd curry.. Matvete med majs, bönor och spenat i vinegrett till detta..Oj oj oj, och jordgubbar efterpå!
Då kan nog vem som helst få energi att läsa ytterligare någon timma :)
Hur går det för säsongen av de svenska jordgubbarna där hemma, är det snart dags för självplock eller det blir först efter midsommar.. Minns inte hur det brukar vara men förmodligen efter va, så att de kan kränga jordgubbar extremdyrt fram tills dess.. Men puha, vad jag längtar!
Imorgon väntar lunch på Grand och den sista genomgången av myskelfysiologi och kemin.. På söndag hoppas jag att jag kan låta bli att läsa för att på måndag vara SUPERKLAR till tenta :)
Nu som sagt, blir det Mange-communication och sen vettigt ggr 2!
PUSS♥

Kommentarer
Postat av: Monne

Sötaste Kajsa! Du är såååå duktig & jag tror att denna tentan kommer gå sååå bra :) Vi tror på dig!!! Sjuk disciplin du besitter...skulle kunna ge mig lite av den varan! Vad gäller jordgubbar så fick vi äta några idag när vi va på frukost hos systra din! Vad jag kan minnas så plockade vi alltid jordgubbar dagen innan & ibland (panikplockning) även på självaste midsommar! Antar att det är så än idag :) Ha en härlig helg. Nu blir det sängen för gamlingarna...haha! Puss puss

2012-06-08 @ 22:54:32
Postat av: Pappa

Här känner jag att jag måste ingripa till jordgubbsproducenternas försvar. För att få fram gubbarna i tid måste de odlas på något som kallas plastlist, sedan måste plantorna täckas med fiberväv och perforerad plast. Kostnad för detta blir c:a SEK 3,70/m2. Vidare måste de hålla efter ogräs, skadeinsekter och svamp-/mögelangrepp. En del kan skötas med kemikalier, medan annat måste hanteras manuellt - både kemikalier och personalkostnaderna är skyhöga. Lägg därtill anskaffandet av plantorna (3:-/st) och kostnaden för att plocka bären (de som plockar tjänar c:a 60:-/tim). Emballaget kostar c:a 1,50/liter).

Det jag vill ha sagt är följande: låt odlarna få tjäna sina pengar! Bären är ändå värda vartenda öre de kostar!!!!!

För övrigt håller jag med Monne - det kommer att gå bra för dig under kommande vecka. Puss. Pappa

2012-06-09 @ 16:00:25
Postat av: Kajsa

Pappa, vet du en sak!! Du är helt fantastisk och jag längtar efter att få åka bil hem med dig på fredag till billiga/dyra jordgubbar:) PUSS

2012-06-09 @ 16:06:03
Postat av: Elin

Haha! Världens roligaste diskussion är inne! Nu vet man lite mer på jordgubbsfronten. Sist jag fick så här förstklassig info om grödor handlade det om gurka. Sjukt bra att ha till hands i många sammanhang. Har nog berättat för minst 30 olika Pers hur mycket en svensk odlare får för en låda gurka kontra vad vi betalar för en stackare på Ica. Nåväl Kajsa, du är numera något av en hjälte i pluggsammanhang. Ner med axlarna, glöm inte att andas och framför allt, lita till din högst kompetenta skalle! Du kommer att greja biffen galant! Love U! Pussar

2012-06-10 @ 11:58:52
Postat av: Elin

Haha! Världens roligaste diskussion är inne! Nu vet man lite mer på jordgubbsfronten. Sist jag fick så här förstklassig info om grödor handlade det om gurka. Sjukt bra att ha till hands i många sammanhang. Har nog berättat för minst 30 olika Pers hur mycket en svensk odlare får för en låda gurka kontra vad vi betalar för en stackare på Ica. Nåväl Kajsa, du är numera något av en hjälte i pluggsammanhang. Ner med axlarna, glöm inte att andas och framför allt, lita till din högst kompetenta skalle! Du kommer att greja biffen galant! Love U! Pussar

2012-06-10 @ 11:59:53
Postat av: Jojo

haha fina familjen Videfors!

Erik, det var en lärorik lektion inom jordgubbsvärlden och det tål att tänkas på.

För att nämna priset Kajsa, så ligger de på mellan 40-50 kronor för en liter, något dyrt men som sagt, de är så värda det! Snart ses vi! PUSS

2012-06-11 @ 13:13:44
URL: http://jojooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0