Tjejen med en liten smula ADHD..

Ja, vid vissa tillfælla kan man fråga sig?!
Just nu sitter vi i skolan, på ett stælle dær det førbipasserar mycket mænniskor och en hel del snack och jag har tydligen SUPERsvårt vid att koncentrera mig då.. Dærfør ska jag nu, før min egen skull och før er som kænner att ni idag ska ta tillfællet i akt och læra er lite om laktosintolerans (Anna, detta borde du kunna :) )

Vårt DNA består av 4 olika baser som sætts ihop på olika sætt, som skapar våra gener.
Små ændringar = mutationer i dessa "basepair" orsakar antingen førødande konsekvenser eller utvecklar en egenskap som individen inte haft tidigare, men som gør den gott.

Våra førfæder var t.ex. alla laktosintolleranta eftersom enzymet som bryter ner laktose (laktase) tillverkades bara under tidig barndom (så att de också kunde ta del av modersmjølken). Vuxna mænniskor som då alltså (førhoppningsvis) inte drack modersmjølk, behøvde ju inte detta enzym. MEN nær mænniskan børjade dricka mjølk från tamdjuren før ca 10´000 år sedan, utvecklades alltså en gen som producerade detta enzym æven efter barndomen som gjorde mænniskan (de flesta) toleranta før laktos. De som alltså kan dricka mjølk har genomgått denna mutation = ær mutanta. Jag ær med andra ord halvmutant? Och André, jag vågar konstatera att du inte alls ær mutant?? HAHAHA

Ha en bra dag, ni lærda mænniskor :)
PUSS


Kommentarer
Postat av: Anna

Hahahahahaha är det du som är nätdoktorn lilla K?;) Jag ska föra informationen vidare;P

2011-12-06 @ 18:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0