Mys med EE och hjärtoperation

Igårkväll bjöd på otroligt fint umgänge och mys hemma hos Eleonor ihop med Evelina.
De uppmärksammade min födelsedag ännu en gång och detta på bästa vis. Kom dit kl 19 och då stod fruktfaten uppdukade och glöggen kokade, helt helt perfekt! Efter en stunds pratande blev jag inskickad i sovrummet och fick en fantastisk massage av de två. Eleonor har redan massörutbildning och den kan hon ju behöva öva lite på då och då för att hålla igång, eller hur Eleonor? Då ska du veta att jag är "klar till massage" NÄR SOM!

Tack tjajår för en superfin kväll!!

Kl 07.50 i morse stod jag nervöst på Thorax-avdelningen på Universitetssjukhuset här i Odense.Idag har jag nämligen fått vara med och titta på hjärt- och lungoperationer och följt några olika läkare genom deras dag!

HERREGUD SÅ SPÄNNANDE DET VAR!!
Det hela började med att jag skulle få se alla förberedelser och dylikt innan en mycket avanserad hjärtoperatin. Aortaklaffen skulle bytas ut vilket innabär att man måste "stänga av" hjärtat, koppla om artärer och vener till en maskin som sköter hjärtats arbete, tömma och öppna hjärtat, skära bort klaffen och ersätta med en konstgjord som ses på plats.. Detta var absolut något av det tokigaste jag sett/gjort/hört någonsin!!

Där var hur många sjuksköterskor och läkare som helst igång med förberedelser, ca 1 h innan operationen kom igång.. När vi stod där inne och de inte var helt klara kom patienten in, en gammal man, som blev lagd på britsen och plötsligt belv det en sådan superallvarlig men lugn stämning, för att verka beroligande på patienten såklart!

Märkligt nog så var detta det obehagligaste momentet tyckte jag (tydligen) och jag fick tom gå ut ur rummet eftersom det kändes som att jag skulle svimma när som..
De berätta att de haft besök av medicinstuderande nu varje dag under en längre period och detta sker ca 75% av fallen tydligen. Jag tror jag skrämde upp mig själv eftersom man viste lite vad som skulle behöva ske innan operationen kunde komma igång.. När en läkare skulle "testa sågen" som man skulle skära upp revbenen med, så blev det helt enkelt för bra och jag gick som sagt ut och tog en kopp kaffe..

Som en "paus" följde jag istället med in på en titthålsoperation på en lungcancerpatient (detta kom de fram till under operationen) och hela processen var exremt imponerande..
Jag tror jag stod konstant med öppen mun för tillslut fick jag ta på mig munskydd och komma lite närmre kirurgen och hans arbete..

Så var jag igång och redo för hjärtoperationen där jag lika häpen stod och glodde i flera timmar..

Vilka fantastiska metoder de använder och så kunniga och snälla människor!!
Jag har med andra ord haft en mkt omtumlande men extremt spännande dag..
Vad har ni gjort? ;) Haha



Är det någon som vill göra pepparkakshus och tända sista ljuset i advent, ihop med mig (och Mange! :) ) på söndag, väl hemma i Landskrona? På kvällen är det dessutom julmys i Borstahusens kapell med några tjejer som ska sjunga vackra visor.. det tänker i alla fall inte jag missa!

Ha en fin kväll mina hjärtan.. Nu ska jag läsa 2 timmar!
PUSS

Kommentarer
Postat av: Monne

Ojojoj så kul att få va med på sådana grejer!! Jag har en bild framför mig att ni sitter liksom ovanför op.salen & tittar ner (som i Greys Anatomy) men som jag förstår d så är ni alltså I op.salen!??! Galet att få va med på så nära håll!

Fint att du hittat så goa vänner som tar hand om dig :) Inte illa om du lyckas bli ett övningsobjekt! Om fler behövs så ställer vi såklart upp ;) Och om du vill ha ett fint pepparkakshus så står jag gärna över...som du vet så är pyssel inte min starka sida. Men om ngr år så kan du/ni ha med er Olivia på era pysselstunder så får hon uppleva d oxå ;) Sov så gott söta Kajsa. Puss puss

2011-12-14 @ 22:04:11
Postat av: Jojo

GUD VAD HÄFTIGT! Jag som inte ens är direkt intresseade fastnade i texten. Det måste vara riktigt intressant att få se/höra en sån upplevelse, typ som min dröm att få köra radiobil med blåljusen igång! (polisbilar kallas så, inte såna på tivoli!) Jag träffar dig gärna på söndag, men om man får lägga in en önskning, så gärna på förmiddagen! Förresten, det är en "mini" julskyltning på söndag eftersom den andra blev inställd. Den är mellan 12-16, kanske är något du är sugen på? PUSS!

2011-12-15 @ 10:39:38
URL: http://jojooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0